Artykuły

Zrównoważona dieta w ciąży

Iza Czarko-Wasiutycz: Pani Doktor, wiele moich znajomych zadaje mi liczne pytania o dietę moich dzieci i moją własną z czasu, kiedy byłam w ciąży. Wiele kobiet planujących ciążę ma dzisiaj rozmaite dylematy w kwestii tego, co powinny jeść, ponieważ jedno mówią im babcie i mamy, co innego lekarze położnicy, a jeszcze co innego płynie z mediów na ten temat.

Jakie jest pani podejście do odżywiania kobiety w czasie przygotowania się do ciąży i w ciąży? Plus jeszcze jedna bardzo ważna kwestia… Jakie zioła można pić i stosować w ciąży?

Dr Preeti Agrawal: Zacznijmy od ogólnych danych. Dieta w czasie starania się o dziecko i w ciąży powinna być przede wszystkim zrównoważona. Ciąża może się też stać czasem na wprowadzenie dobrych nawyków żywieniowych, bez zbędnego pretekstu, jakim jest choroba, gdyż często niestety dopiero w razie zachorowania ludzie zaczynają się przyglądać swoim posiłkom, ich składnikom, pochodzeniu i szukać ich wpływu na samopoczucie i zdrowie. Często też, kiedy doświadczymy w ciąży pozytywnego wpływu diety na zdrowie, to nie tylko pozostaje ona z nami, ale i reszta rodziny zaczyna korzystać z naszej wiedzy i zbawiennego wpływu przygotowywanych potraw, także zmieniając swoje nawyki żywieniowe.

Musimy jednak pamiętać, że dobra dieta daje znacznie lepsze efekty w połączeniu z ruchem na świeżym powietrzu, ćwiczeniami i pogodą ducha. Jest to najlepsza droga do dobrego samopoczucia mamy i dziecka, zarówno w ciąży, jak i po porodzie. Dzięki zbilansowanej diecie, odpowiednio dobranym posiłkom, stosowaniu ziół i witamin możemy zapobiegać nadciśnieniu, choleostazie ciążowej, cukrzycy, zapaleniu nerek i zatrzymywaniu wody pod koniec ciąży.

  1. Cz.-W.:  Co oznacza zrównoważona dieta?

Dr P.A.: Człowiek, który żyje w zgodzie z naturalnymi cyklami przyrody, jest zdrowszy i lepiej się czuje. Ludzie, których codzienna dieta oparta jest na tradycyjnym, lokalnym pożywieniu, bez „cywilizowanych” produktów takich jak biały cukier, konserwowane warzywa, pieczywo czy przetwory z białej mąki, leczą się naturalnie, żyją dłużej niż mieszkańcy wysokorozwiniętych kultur zachodnich.

  1. Cz.-W.: Czyli naszą dietę powinno wyznaczać jedzenie dostępne w naszej kulturze bez potrzeby konserwowania go i przetwarzania? No dobrze, a czy są jakieś dane, które pozwalają osobom bardziej skoncentrowanym na konkretnych wyliczeniach zapisać sobie jakieś wartości, aby przynajmniej na początku zmiany diety móc się do czegoś odnieść?

Dr P. A.: Zrównoważona dieta powinna zawierać 25-30 % tłuszczów naturalnych, 10-15% białka, 65-70% węglowodanów (w tym ok. 65-70% węglowodanów złożonych lub skrobi, resztę powinny zajmować węglowodany proste, takie jak fruktoza, zawarta w owocach).