Artykuły

Joga jako ćwiczenia relaksowo-koncentrujące na czas ciąży…

Dla kobiety ciąża stanowi okres wielu nowych odczuć i doświadczeń, ale jest to zarazem przecież naturalny stan w jej życiu. Aby podczas dziewięciu miesięcy utrzymać dobre samopoczucie fizyczne i umysłowe, oraz uzyskać równowagę emocjonalną, która pozwoli na zacieśnienie związku z dzieckiem, proponuję praktykę jogi. Jest to starożytny holistyczny system pozwalający na stworzenie lub przywrócenie harmonii między ciałem, duchem i umysłem.  Wewnętrzny spokój, który osiąga się dzięki jodze, sprawia, że u dziecka wzrasta poczucie bezpieczeństwa, a przyszła matka nabiera większego zaufania do swojego organizmu i jest przygotowana na podjęcie aktywności w procesie przychodzenia jej dziecka na świat. Trening jogi może być tanią i prostą metodą przeciwdziałania powikłaniom ciąży. U kobiet w ciąży uprawiających jogę zmniejsza się m.in. ryzyko przedwczesnego porodu, a dzieci rodzą się większe. Ćwiczenia jogi poprawiają przepływ krwi przez łożysko, ograniczają dopływ do płodu matczynych hormonów stresu i hamują przedwczesne wydzielanie hormonów, które inicjują poród. Rzadziej też dochodzi do rozwoju nadciśnienia.

Asany (tj. pozycje jogi) rozwijają świadomość ciała, a przez praktykę głębszej uważności wytwarzają także wewnętrzną świadomość i stabilizują umysł, co stanowi o zachowaniu równowagi ciała i umysłu. Rozwijają mięśnie, usuwają sztywność, rozwijają symetrię, koordynację i wytrzymałość ciała. Wykonywanie ćwiczeń jogi przynosi również harmonijne funkcjonowanie organów wewnętrznych. Joga m.in. wpływa na system nerwowy (uspokaja umysł), zwiększa wydolność naczyniowo-sercową, wpływa na układ oddechowy (zwiększa przyswajanie tlenu przy minimalnym wysiłku fizycznym), wpływa na funkcjonowanie gruczołów wydzielania wewnętrznego i poprawę metabolizmu.

Przed rozpoczęciem treningu należy zawsze zasięgnąć konsultacji lekarza prowadzącego, czy nie ma ograniczeń lub przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń (np. z powodu powikłań ciąży, wysokiego ryzyka jej utrzymania bądź niewłaściwego ułożenia dziecka). Jeżeli płód znajduje się w pozycji odwróconej, to jogę można praktykować bez obaw do ostatniego miesiąca ciąży.

W okresie ciąży należy zrezygnować z wykonywania pozycji, które sprawiają trudność
i w których odczuwamy dyskomfort.  Wszelkie ćwiczenia należy zaadoptować do swojego obecnego stanu, kierując się własnymi możliwościami. Wykonywanie niektórych asan w tym okresie nie jest wskazane, innych zaś szczególnie zalecane. Należy unikać skakania do pozycji, unoszenia obu nóg i intensywnego napinania mięśni brzucha, intensywnych skrętów ciała, wyginania kręgosłupa do tyłu oraz leżenia na brzuchu. Należy unikać zginania się i nadmiernego rozciągania.

W czasie treningu należy być świadomą obecności dziecka w swoim łonie. Przez wykonywanie ćwiczeń staramy się zapewnić mu jak największą przestrzeń, by mogło swobodnie się poruszać i rozwijać. Ćwiczeniom powinno towarzyszyć przeświadczenie, że służą one poprawie ogólnej kondycji fizycznej, a także zmniejszają napięcie, które jest skutkiem lęku czy odczuwanego bólu. Systematyczne przeprowadzane ćwiczenia poprawiają samopoczucie, zmniejszają narastającą, szczególnie w ostatnich miesiącach ciąży ociężałość. Dolegliwości tzw. statyczne, powstałe na skutek przemieszczenia środka ciężkości, przede wszystkim często występujące bóle krzyża i pleców, zostają złagodzone przez wzmocnienie mięśni, zwłaszcza mięśni brzucha, grzbietu oraz nóg.  Nasza uwaga powinna być skupiona na wzmacnianiu i rozciąganiu kręgosłupa, który odczuwa coraz większy ciężar ciała.

W okresie ciąży kobiety miewają różne doświadczenia. Każda ma inną budowę ciała, inne predyspozycje i możliwości. Nie jest zatem możliwe stworzenie jednego programu ćwiczeń, który byłby odpowiedni dla każdej kobiety. Dobrze jest kierować się intuicją i praktykować takie asany, które służą zachowaniu dobrego samopoczucia w okresie ciąży.