Artykuły

Dieta w ciąży- tłuszcze i białka

  1. Cz.-W.:- Tłuszcze to często kontrowersyjny temat. Jakie są najlepsze, czy rzeczywiście są nam potrzebne i w jakiej formie powinny ich używać przyszłe mamy?

Dr P.A.: Tłuszcz pojawia się w naszych posiłkach w dwóch postaciach. Jako samodzielny produkt: w formie oliwy, masła czy smalcu, bądź w połączeniu z białkiem, jako element produktów naturalnych, takich jak mięso, ser, orzechy, ziarna zbóż, awokado czy orzechy kokosowe. Tłuszcze spełniają role smakowe, ale co najważniejsze mają istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, stanowiąc warstwę ochronną tkanek. Rozkład tłuszczów powoduje wydzielanie się ciepła, co ma duże znaczenie w naszym klimacie. Ponadto tłuszcze wzmacniają tkanki. Ochraniają tkankę nerwową i mózgową, nadają skórze sprężystość i są źródłem hormonów. Ponadto są niezbędne do przyswajania rozpuszczalnych w nich witamin: A, D ,E i K. Jakie są najlepsze? To rzeczywiście istotne, jakie tłuszcze wybieramy. Wysoko przetworzone w przemyśle spożywczym stają się po prostu szkodliwe dla organizmu, bo w procesie ich obróbki powstają szkodliwe dla naszego zdrowia izomery transnienasyconych kwasów tłuszczowych.

  1. C.-W.:  A w jakim stopniu są one szkodliwe?

Dr P.A.: Tłuszcze, takie jak np. margaryna oraz niektóre rodzaje masła orzechowego, po dłuższym czasie użytkowania  i przy niekorzystnych okolicznościach dodatkowo osłabiających stan zdrowia mogą przyczyniać się do wystąpienia wylewu krwi do mózgu i osłabienia układu odpornościowego, który to czynnik w czasie ciąży jest szczególnie ważny.

  1. Cz.-W.: Co może Pani doradzić w sprawie mleka i w ogóle białka? Ostatnio głośno mówi się o przebiałkowaniu zarówno dzieci, jak i dorosłych.

Dr P. A.: Rzeczywiście codzienne spożywanie mięsa wraz z przetworami mleka powoduje nadmierną konsumpcję białka. To z kolei prowadzi do powstawania toksycznych produktów ubocznych, obciążających nerki i wątrobę. Problemem jest nie tylko nadmiar mięsa w diecie, ale również jego pochodzenie. Niestety normą jest dzisiaj podawanie zwierzętom hodowanym na skalę przemysłową antybiotyków i hormonów przyspieszających wzrost i zabezpieczających całą hodowlę przed stratami. Podobnie z drobiem, jajkami  i rybami pochodzącymi z hodowli przemysłowych. Dlatego bardzo ważne jest, jakich wyborów dokonujemy przy kupnie tego typu towarów. Należy wybierać te, które pochodzą z hodowli biodynamicznych w naturalnych warunkach, a na pewno wybór ten odwdzięczy się nam nie tylko w jakości naszego zdrowia, ale także  zdecydowanie wyższymi walorami smakowymi.

Mleko krowie to w ogóle osobny temat. Zostało ono okrzyknięte doskonałym źródłem białka z okazji wysokiej zawartości aminokwasów i wapnia. Obserwując jednak stale rosnącą ilość alergicznych noworodków, można by krok po kroku zweryfikować tę tezę.

Mleko krowie znacznie rożni się składem od mleka ludzkiego. Znacznie większe ilości białka i wapna nie są przez organizm człowieka przyswajane w takim stopniu jak te same substancje pochodzące z mleka matki. Mleko krowie jest dostosowane do potrzeb cielęcia, które gdy dorośnie waży trzy- albo czterokrotnie więcej niż dorosły człowiek. Dlatego w tym przypadku więcej nie znaczy lepiej i należy pamiętać, że nadmiar jakiegoś składnika w pożywieniu może być równie groźny jak jego niedobór.

  1. Cz.-W.:  A jak to się ma do stanu ciąży i jakie konsekwencje może powodować?

Dr P. A.: W czasie ciąży przebiałczenie spowodowane spożywaniem mleka  może nasilać dolegliwości takie jak astma, alergie, nadciśnienie, obrzęki i nasilenie objawów chorobowych ze strony nerek. Natomiast organizm kobiety w ciąży i w ogóle człowieka dobrze reaguje na następujące produkty mleczne: śmietanę, masło, maślankę, naturalny biały ser i sery owcze. I to w tych produktach mogą gustować kobiety w ciąży, sprawdzając oczywiście jednostkowe reakcje na poszczególne z nich.

  1. Cz.-W.:  A skąd w takim razie czerpać wapń? To jest bardzo ważny składnik budulcowy dla wzrastającego w nas organizmu. Wiadomo, że jeżeli mama dostarczy go sobie za mało, jej organizm odda go maluszkowi i to ona potem będzie borykać się z konsekwencjami niedoborów.

Dr P.A.: Jak się okazuje, wiele naturalnych produktów zawiera łatwo przyswajalny wapń. Należą do nich fasola, orzechy, migdały, ziarno sezamowe, łosoś, sardynki. Spośród warzyw są to: brokuły, kapusta, botwinka, pietruszka, rzeżucha, wodorosty morskie, takie jak kelp, kombu czy wakame. Doskonałym źródłem białka są też  zupy gotowane na kościach rybnych, drobiowych czy wołowych.

zalecane suplementy
https://od-natury.pl/filterSearch?adv=false&cid=0&q=tran&sid=false&isc=true