Artykuły

Czynniki ryzyka chorób serca

Czynniki ryzyka to nawyki lub cechy, które sprawiają, że jesteśmy bardziej podatni na chorobę. Oto czynniki podnoszące ryzyko zachorowania oraz sposoby jak ich uniknąć:

  • palenie papierosów. U palaczy występuje czterokrotnie większe ryzyko wystąpienia chorób serca niż u osób, które nie palą papierosów. Co więcej, ryzyko choroby spada u niepalących osób w ciągu dwóch lat od rzucenia palenia.
  • cukrzyca, nadciśnienie, nadwaga. Nadwaga podwyższa poziom cholesterolu, cukru we krwi oraz prowadzi do nadciśnienia, a wszystkie te czynniki razem zwiększają ryzyko zachorowania na choroby serca. Zalecana dieta nie powinna być ani zbyt bogata, ani zbyt uboga w tłuszcz. Powinna być natomiast względnie uboga w rafinowane węglowodany. Powinnyśmy stosować dietę bogatą w świeżą, nieprzetworzoną żywność pochodzenia roślinnego, nieprzetworzone tłuszcze roślinne zawierające więcej kwasu linolowego, np. olej z siemienia lnianego i kwasu alfa linolowego (np. olej z oliwek). Powinnyśmy unikać tych tłuszczów, które zawierają kwasy trans tłuszczowe (np. margaryna). W przeciwieństwie do powszechnej opinii, jajka (zwłaszcza jajka ekologiczne) nie wpływają na zwiększenie ryzyka występowania chorób serca i są wysoce odżywcze.
  • siedzący tryb życia, podwyższa ryzyko ataku serca trzykrotnie, więc postaw na aktywność fizyczną. Osoby, które ćwiczą regularnie, żyją średnio sześć lat dłużej od tych, które nie ćwiczą w ogóle. Wysiłek fizyczny warto uzupełnić ćwiczeniami relaksacyjnymi i medytacją, które mają duże znaczenie w leczeniu chorób serca i nadciśnienia.
  • negatywne emocje: wrogość, współzawodnictwo, łatwość wpadania w złość oraz stres – ciągły kryzys emocjonalny wywołujący reakcję walki lub ucieczki, który wywołuje chroniczne podwyższenie poziomu kortyzolu, co z kolei prowadzi do ciągłego wzrostu ciśnienia tętniczego, przyspieszania pulsu oraz wzrostu stężenia cholesterolu i – w efekcie – miażdżycy oraz chorób serca. Spróbuj ograniczyć poziom stresu w swoim życiu. Mogą ci w tym pomóc medytacja, ćwiczenia oddechowe i techniki relaksacyjne.
  • przyjmowanie antykoncepcyjnych środków hormonalnych przez wiele lat (przy jednoczesnym uzależnieniu od nikotyny). Nie zażywaj środków antykoncepcyjnych, jeśli ukończyłaś 40. rok życia. Stosowanie antykoncepcji hormonalnej w tym wieku znacznie zwiększa ryzyko ataku serca i wylewu krwi do mózgu.

Leave a Comment