Uncategorized

Po poznaniu różnych szkół i sposobów zdrowego odżywiania, proponuję uniwersalne zasady, które pomogą Wam odzyskać zdrowie, niezależnie od tego, na jakim etapie jest Wasza świadomość i wiedza na temat diety.

  • Jedz produkty dobrej jakości, najlepiej ekologiczne.
  • Unikaj białego cukru, białej maki i białego ryżu.
  • Strawienie produktów takich jak biały ryż, kluski, makaron czy chleb z białej mąki zajmuje dwa razy więcej czasu niż strawienie produktów ze zbóż nieprzetworzonych. Przetworzone produkty dają uczucie pełnego żołądka, ale tworzą lepki śluz, który zbiera się w jelitach i powoduje zaparcia, nasila objawy alergii oraz wywołuje uczucie zimna.
  • Spożywaj 2-3 łyżki dziennie dobrego oleju (olej lniany, olej z pestek dyni, oliwa z oliwek lub olej rzepakowy).
  • Jedz kilka porcji warzyw i owoców dziennie (częściej latem, rzadziej zimą).
  • Mięso spożywaj raz w tygodniu.
  • Jedz częściej ryby oraz owoce morza (zamiast mięsa).
  • Jedz świeżo przygotowane posiłki.
  • Jedz pokarmy zgodnie z porami roku – warzywa i owoce sezonowe dostępne w danej strefie klimatycznej.
  • Pij dużo wody.
  • Jedz lekką kolację lub rezygnuj z niej w ogóle. Trudno jest jednocześnie trawić i spać.
  • Jedz śniadanie.
  • Unikaj podjadania między posiłkami.
  • Jedz powoli i powoli przeżuwaj każdy kęs. Potrzeba 20 minut spędzonych na przeżuwaniu i połykaniu pokarmów, by mózg wysłał ciału sygnał, że jest ono najedzone. Powinniśmy zatem brać do ust jak najmniejsze kęsy jedzenia i długo je przeżuwać.
  • Staraj się samemu przygotować swoje posiłki. Bądź wdzięczna za możliwość gotowania, dzięki któremu ofiarowujesz pożywienie oraz dobre samopoczucie i zdrowie sobie i innym.
  • Zrezygnuj z wszelkich zakazów i diet odchudzających – gnębione ciało się mści.
  • Nie zmuszaj się do skończenia tego, co masz na talerzu. Objętość posiłków zawsze powinna odpowiadać naszym wewnętrznym kryteriom, w zależności od naszego apetytu i potrzeb. Nie wahaj się zostawiać jedzenia na talerzu, jeśli ktoś serwuje je bez pytania. Nie miej skrupułów, kiedy chcesz przestać jeść, kiedy nie masz już ochoty na jedzenie.
  • Płyny i potrawy nie powinny być ani zbyt gorące, ani zbyt zimne. Gorąco osłabia żołądek i zwiększa kwasowość. Zimno natomiast blokuje produkcję kwasów żołądkowych.
  • Picie podczas posiłków rozcieńcza soki żołądkowe. Można jedynie wypić niewielką ilość ciepłej wody, ale nie więcej niż pół szklanki. Zasadniczo należy pić wodę lub herbaty ziołowe 10-20 minut przed posiłkiem i przynajmniej 30 minut po posiłkach złożonych z owoców; dwie godziny po potrawach zawierających węglowodany i białka roślinne (zboża i rośliny strączkowe), cztery godziny po posiłku składającym się z mięsa, jaj lub nabiału.
  • Zrelaksuj się po jedzeniu, relaks pomaga w trawieniu.
  • Unikaj smakowania, poprzez branie jedzenia łyżką lub widelcem prosto z naczynia, w którym gotujesz (i ponownego wkładania tam sztućców). Twoje enzymy zawarte w ślinie źle wpłyną na pożywienie. Unikaj dodawania do świeżego posiłku resztek pożywienia z wcześniejszych posiłków.
  • Zachowaj prostotę i umysł początkującego. Nie obciążaj się skomplikowanymi przepisami. Książki kucharskie i odmierzanie składników są przydatnymi wskazówkami, użyj jednak własnej kreatywności i zaufaj sobie.
  • Nie podchodź rygorystycznie do swojej diety. Jeżeli masz ochotę na coś niezdrowego (ciastka, czekolada), lepiej zjeść odrobinę niż stłumić swoje potrzeby. Takie postępowanie jedynie wywołuje napięcia psychiczne.
  • By czuć się dobrze, powinniśmy unikać wszelkiego nadmiaru. Właściwy posiłek polega na delektowaniu się i powolnym spożywaniu potraw.